Stworzenie dobrej strony internetowej to niewątpliwie klucz do osiągnięcia sukcesu. Jednak każdy posiadacz witryny www doskonale zdaje sobie sprawę z tego, iż estetyczna i funkcjonalna strona może nie wystarczyć do zaistnienia w sieci. Równie istotne – a według niektórych nawet ważniejsze – są odpowiednie działania seo, które mają zwiększyć zainteresowanie daną stroną internetową. Do głównych działań promujących witryny w sieci należy optymalizowanie i pozycjonowanie stron internetowych.

Pozycjonowanie
Mówiąc najogólniej pozycjonowanie stron to wykonywanie takich działań, których głównym celem jest zwiększenie widoczności danej witryny i wywindowanie jej na jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Do podstawowych czynników decydujących o miejscu w wyszukiwarce zalicza się:
– czynniki związane z funkcjonowaniem samej strony i publikowanymi na niej treściami,
– czynniki związane z popularnością danej witryny.
Wśród pierwszej grupy czynników wymienia się przede wszystkim ilość i jakość treści umieszczonych na stronie, ilość i dopasowanie słów kluczowych (występujących zarówno w treści, jak i w tytułach bądź nagłówkach), częstotliwość dodawania nowych wpisów, obecność słów kluczowych w adresie strony, szybkość ładowania się danej witryny oraz odpowiednie zoptymalizowanie kodu HTML. Natomiast czynniki decydujące o popularności strony internetowej odnoszą się głównie do linków, które do niej prowadzą. W tym przypadku należy zwrócić uwagę przede wszystkim na ilość i jakość stron, na których znajdują się odnośniki do pozycjonowanej witryny, łączną ilość linków oraz obecność w social mediach (na przykład na portalach społecznościowych).

Optymalizowanie
Drugim istotnym działaniem zwiększającym popularność danej strony internetowej jest optymalizowanie jej pod kątem wyszukiwarek. Optymalizowanie strony polega na przygotowaniu danej witryny w taki sposób, aby mogła ona osiągać jak najwyższe wyniki w poszczególnych wyszukiwarkach. Najczęściej wykonywane działania optymalizujące stronę dotyczą:
– treści umieszczonych na stronie (powinny być one dosyć obszerne, unikalne, podzielone w odpowiedni sposób oraz zawierające słowa kluczowe),
– tytułów, na podstawie których wyszukiwarka ocenia tematykę witryny (powinny zawierać nazwę firmy i słowa kluczowe),
– adresu url (najlepsze są takie, które opisują zawartość strony internetowej, są krótkie i nie zawierają znaków specjalnych),
– grafiki (nie powinny wydłużać czasu ładowania się strony).
Zaawansowanym sposobem optymalizowania witryn jest linkowanie pomiędzy stronami, które przenosi czytelnika do witryn o podobnej tematyce.

Pozycjonowanie i optymalizowanie strony internetowej to podstawowe działania służące do jej promowania w sieci. Przeprowadzone w sposób rzetelny, profesjonalny i zgodny z zasadami Google są jednym z podstawowych warunków na osiągnięcie sukcesu.